هدف از ثبت سند دستی
گاهی تراکنشهایی وجود دارند که مستقیماً بهعنوان درآمد یا هزینه محسوب نمیشوند، اما باید در حسابها ثبت شوند؛ مثل:
- انتقال وجه بین حسابها
- ثبت اصلاحات حسابداری
- ثبت حقوق، بیمه یا ذخایر
- تسویه بین حسابهای داخلی
برای این موارد میتوانید از بخش ثبت سند دستی استفاده کنید.
مراحل ثبت سند دستی
مرحله ۱: ورود به بخش سند دستی
- از منوی اصلی، وارد بخش حسابداری شوید.
- در قسمت عملیات، گزینه سند حسابداری را انتخاب کنید.
مرحله ۲: انتخاب سال مالی
- از بالای صفحه، سال مالی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا سند در همان سال ثبت شود.
مرحله ۳: وارد کردن اطلاعات سند
- تاریخ سند: تاریخ تراکنش را انتخاب کنید. اگر انتخاب نکنید، تاریخ روز بهصورت خودکار ثبت میشود.
- شرح سند: توضیحی متناسب با رویداد مالی وارد کنید (مثلاً: انتقال وجه بین حساب بانکی و صندوق نقدی).
مرحله ۴: ایجاد ردیفهای حسابداری
- با زدن دکمه(+) یک ردیف جدید ایجاد کنید.
- در هر ردیف:
- حساب بدهکار را انتخاب کنید.
- حساب بستانکار را انتخاب کنید.
- مبلغ هر ردیف را وارد کنید.
- میتوانید چند ردیف اضافه کنید تا یک سند مرکب بسازید.
مرحله ۵: تراز بدهکار و بستانکار
- در نهایت باید مجموع ستون بدهکار و بستانکار برابر باشد.
- در غیر این صورت، سند ذخیره نخواهد شد.
نکات مهم
- سند ایجادشده در بخش اسناد حسابداری قابل مشاهده، پیگیری و گزارشگیری خواهد بود.
- اسناد دستی معمولاً برای رویدادهای خاص استفاده میشوند و دیگر اسناد (مثل فاکتورها یا هزینهها) به صورت خودکار ثبت میشوند.