ثبت سند حسابداری در فوربیکس

هدف از ثبت سند دستی

گاهی تراکنش‌هایی وجود دارند که مستقیماً به‌عنوان درآمد یا هزینه محسوب نمی‌شوند، اما باید در حساب‌ها ثبت شوند؛ مثل:

  • انتقال وجه بین حساب‌ها
  • ثبت اصلاحات حسابداری
  • ثبت حقوق، بیمه یا ذخایر
  • تسویه بین حساب‌های داخلی

برای این موارد می‌توانید از بخش ثبت سند دستی استفاده کنید.

مراحل ثبت سند دستی

مرحله ۱: ورود به بخش سند دستی

  1. از منوی اصلی، وارد بخش حسابداری شوید.
  2. در قسمت عملیات، گزینه سند حسابداری را انتخاب کنید.

مرحله ۲: انتخاب سال مالی

  • از بالای صفحه، سال مالی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا سند در همان سال ثبت شود.

مرحله ۳: وارد کردن اطلاعات سند

  • تاریخ سند: تاریخ تراکنش را انتخاب کنید. اگر انتخاب نکنید، تاریخ روز به‌صورت خودکار ثبت می‌شود.
  • شرح سند: توضیحی متناسب با رویداد مالی وارد کنید (مثلاً: انتقال وجه بین حساب بانکی و صندوق نقدی).

مرحله ۴: ایجاد ردیف‌های حسابداری

  • با زدن دکمه(+)  یک ردیف جدید ایجاد کنید.
  • در هر ردیف:
    • حساب بدهکار را انتخاب کنید.
    • حساب بستانکار را انتخاب کنید.
    • مبلغ هر ردیف را وارد کنید.
  • می‌توانید چند ردیف اضافه کنید تا یک سند مرکب بسازید.

مرحله ۵: تراز بدهکار و بستانکار

  • در نهایت باید مجموع ستون بدهکار و بستانکار برابر باشد.
  • در غیر این صورت، سند ذخیره نخواهد شد.

نکات مهم

  • سند ایجادشده در بخش اسناد حسابداری قابل مشاهده، پیگیری و گزارش‌گیری خواهد بود.
  • اسناد دستی معمولاً برای رویدادهای خاص استفاده می‌شوند و دیگر اسناد (مثل فاکتورها یا هزینه‌ها) به صورت خودکار ثبت می‌شوند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

فوربیکس در شبکه‌های اجتماعی