هدف از ثبت فاکتور فروش، ثبت فروش قطعی کالا یا خدمات به مشتری به همراه کاهش موجودی، ایجاد سند مالی، و پیگیری وضعیت تسویه است.
فاکتور فروش چیست؟
فاکتور فروش، سندی رسمی و قطعی است که فروش کالا یا خدمات را به مشتری ثبت میکند. این سند برخلاف پیشفاکتور، بر موجودی انبار، وضعیت مالی مشتری و گزارشهای حسابداری اثر مستقیم دارد. پس از ثبت فاکتور فروش:
- از موجودی کالا کم میشود
- در صورت پرداخت، ثبت دریافت انجام میشود
- سند حسابداری مربوطه بهطور خودکار ساخته میشود
مرحله اول: ورود به بخش فاکتور فروش
- وارد اپلیکیشن شوید.
- از نوار پایین، وارد بخش «فاکتورها» شوید.
- از گزینههای بالا، بخش «فاکتورهای فروش» را انتخاب کنید.
- روی دکمه «ایجاد فاکتور فروش» بزنید.
مرحله دوم: افزودن کالا یا خدمات
- روی دکمه «افزودن محصول از لیست» بزنید.
- کالا یا خدمت موردنظر را از لیست انتخاب کنید.
- تعداد، قیمت واحد و سایر اطلاعات را وارد کنید.
- اگر محصول جدیدی دارید، روی گزینه «ایجاد محصول جدید» یا مربع مشکی پایین چپ کلیک کنید تا فوراً محصول را تعریف و استفاده کنید.
- میتوانید چند محصول را بهصورت پشتسرهم اضافه کنید.
- میتوانید تخفیف ثابت یا درصدی، برای هر محصول وارد کنید.
- مالیاتبهصورت خودکار از تنظیمات محصول اعمال میشود، اما قابل ویرایش است.
مرحله سوم: انتخاب مشتری
- در فیلد مشتری، نام مشتری مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.
- اگر مشتری جدید است، روی گزینه «افزودن مشتری جدید» بزنید و اطلاعات مورد نیاز (نام، شماره تماس و…) را وارد کنید.
مرحله چهارم: اعمال تخفیف کل فاکتور و هزینه حمل
در فاکتور، میتوانید موارد زیر را وارد کنید:
- تخفیف: به صورت ثابت یا درصدی برای کل فاکتور
- هزینه حمل: عددی ثابت که به مبلغ نهایی فاکتور اضافه میشود
مرحله پنجم: تاریخ فاکتور و سررسید پرداخت
- میتوانید تاریخ صدور فاکتور و تاریخ سررسید پرداخت را تعیین کنید.
- این تاریخها در رسید فاکتور مشتری نمایش داده میشوند و به شما در پیگیری بدهیها کمک میکنند.
مرحله ششم: توضیحات و پیوست
- اگر توضیحاتی درباره فاکتور برای مشتری دارید، میتوانید آنها را در بخش “شرایط و ضوابط” وارد کنید.
- اگر توضیحاتی مربوط به شیوه های پرداخت دارید که مشتری پیش از پرداخت باید مطلع باشد از طریق “توضیحات بخش پرداخت” آن را وارد کنید.
- همچنین در مرحله بعدی، امکان بارگذاری فایل تصویری یا ضمیمه مربوط به فاکتور وجود دارد.
مرحله هفتم: روشهای دریافت وجه
در این مرحله میتوانید روش دریافت وجه تعریف کنید و یا روش های دریافت وجه قبلی را انتخاب کنید که در این فاکتور نمایش داده شوند.
مرحله هشتم: ارسال فاکتور برای مشتری و ثبت پرداخت
- میتوانید فاکتور را بهصورت تصویر، PDF یا لینک آنلاین از طریق واتساپ، پیامک یا ایمیل برای مشتری ارسال کنید.
- لینک فاکتور قابلیت پرداخت آنلاین (در صورت اتصال به درگاه) و ثبت اسناد پرداخت به صورت خودکار را دارد.
- میتوانید وضعیت فاکتور را مشاهده کرده و فایل آن را ذخیره کند.
- در صورتی که میخواستید پزداخت مشتری را ثبت کنید، از طریق ثبت پرداخت میتوانید مبلغ مورد نظر را وارد کنید.
نکات مهم
- با ثبت فاکتور فروش، به صورت خودکار مقدار کالا از موجودی کسر میشود.
- در صورت ثبت پرداخت، سند مالی دریافت نیز ثبت میشود.
- تمام فاکتورهای فروش بر گزارشهای مشتریان، فروش، گردش حساب و سود و زیان موثرند.
- فاکتور ثبتشده قابل ویرایش یا حذف است. در صورتی که نیاز به این موارد دارید از طریق سه نقطه بالا چپ اقدام کنید.
- در صورتی که روی فاکتور ثبت پرداخت و ارسال داشته باشید، فاکتور تنها با حذف پرداخت ها و مرجوعی محصولات قابل ویرایش یا حذف خواهد بود.